William Eggelston & John Szarkowski, « William Eggelston’s Guide »

L’entrée de la photo couleur dans les musées.

Il s’agit de la deuxième édition d’une série de photographies d’une exposition de William Eggleston dans le MoMA, en 1976. Le contenu est introduit par John Szarkowski, conservateur du MoMA à l’époque.

Les photographies de Eggleston ont un style très particulier. Ces photos montrent la vie dans le Mississipi, région où il a ses origines. On voit des personnes et des objets. Les prises de vue faites, probablement, avec une optique grand angle, avec un cadrage méticuleux, donnent l’impression d’une immensité, des endroits presque désertés, des objets sans vie et des personnes dans l’attente de quelque chose – du moins, c’est ce que j’ai ressenti. Ces photos pourraient presque être classées dans la catégorie « vernaculaires », mais ce ne sont pas. Ce sont des photos très intéressantes. Mais bon, c’est de l’art et c’est à chacun de trouver son interprétation.

Outre le contenu photographique, cet ouvrage est intéressant puisque cette exposition marque l’entrée de la photographie en couleurs au MoMA, grâce à Szarkowski. Une explication de la lenteur d’adoption de la couleur en photographie est donnée par Szarkowski. Eggleston fait partie des pionniers.

Pour ces deux raisons, ce livre mérite largement un détour.

Quatrième de couverture

William Eggleston’s Guide was the first one-man show of color photographs ever presented at The Museum of Modern Art, New York, and the Museum’s first publication of color photography. The reception was divided and passionate. The book and show unabashedly forced the art world to deal with color photography, a medium scarcely taken seriously at the time, and with the vernacular content of a body of photographs that could have been but definitely weren’t some average American’s Instamatic pictures from the family album. These photographs heralded a new mastery of the use of color as an integral element of photographic composition.

Bound in a textured cover inset with a photograph of a tricycle and stamped with yearbook-style gold lettering, the Guide contained 48 images edited down from 375 shot between 1969 and 1971 and displayed a deceptively casual, actually super-refined look at the surrounding world. Here are people, landscapes and odd little moments in and around Eggleston’s hometown of Memphis–an anonymous woman in a loudly patterned dress and cat’s eye glasses sitting, left leg slightly raised, on an equally loud outdoor sofa; a coal-fired barbecue shooting up flames, framed by a shiny silver tricycle, the curves of a gleaming black car fender, and someone’s torso; a tiny, gray-haired lady in a faded, flowered housecoat, standing expectant, and dwarfed in the huge dark doorway of a mint-green room whose only visible furniture is a shaded lamp on an end table. For this edition of William Eggleston’s Guide, The Museum of Modern Art has made new color separations from the original 35 mm slides, producing a facsimile edition in which the color will be freshly responsive to the photographer’s intentions.